Saturday 26 April 2014

kembara beijing part 2

Assalamualaikum dan Hai Semua

RINGKASAN PERJALANAN

Dari Uniten aku ke TBS naik kereta member aku. Dari TBS aku menuju ke LCCT aku guna jetBUS jer.  Sampai di LCCT  relax la dlu makan Marrybrown ti tak boleh makan makanan Malaysia hahaha

akhinya masa yang dinanti-nantikan
Flight AirAsia berlepas dari LCCT  ke Beijing Capital International Airport awal-awal Morning, jam 1.00 pagi lebih. Dalam flight, seat pon ok, time makan aku mencekik la nasi ayam teriyaki yang dibooking awal dalam internet. Kalau tak, tak merasa makanan cepat habis semua lapar-lapar belaka.
Aku Kami disambut oleh adik member dan and da gang.. wah cam rasa macam orang yang baru belajar di Beijing hehe.. keluar daripada airport.. wah sejuk beb udara sedikit jerebu dengan kabus.

hotel home inn Haidian agak menarik

Terus kami dibawak menuju hotel naik van ngan pemandunya cam komunis sket haha dalam perjalanan nak sembang rasa cam itik ngan ayam pulak.. huhu tetapi sembang je lah sikit2 perkataan mandarin Nihou. Ak tgk di luar rasa seronok tak seperti di Malaysia jalannya terbalik pemandu di kiri..
Akhirnya sampai di hotel lebih kurang pukul 2 pagi 40 minit dari airport Hotelnye bernama HOME INN di haidian berdekatan je ngan tempat adik member belajar.. apa tunggu lagi sembahyang jamak qasar, mandi and zzzzz tido baq ang.
Waktu di Beijing sama cam Malaysia GMT 8+ so tak payah mengada nak skype member Tanya pukul berapa di Malaysia haha. Cuma berbeza sekarang musim bunga waktu solat berbeza di Malaysia. Solat subuh dalam pukul 3.45 pagi.. mak ai macam mana nak bangun nie.. adussss

TEMPAT MENARIK DI Beijing, China

Nak kata cover banyak tu tak banyak la sangat, dalam masa yang singkat aku di China mungkin tak sempat untuk aku cover. Pada awalnya macam-macam aku list, tapi disebabkan kekangan masa, aku pick the best place among the best yang aku rasa aku patut pergi.

Hari Pertama 18 April 2014
Pagi-pagi lagi dah bangun.. masak apa yang patut mujurlah ada bawak makanan dari Malaysia. Mi megi, tuna, milo, bubur segera, dan banyak lagi. Tak berlapar waktu pagi nak cari breakfast memang payah restoran makanan halal jauh..

laluan ke Hualian mall

Aku keluar la seorang diri memandangkan member aku nak tidur lagi.  Saja nak try amik udara luar dan beli air. Aku keluar ke kanan hotel tengok ada pasar pagi di Beijing. Rugi tak tangkap gambar ada jual buah-buahan, baju,makanan china dan lain-lain. Masa tu ada cina Tanya aku tak silap aku Tanya direction dalam Bahasa mandarin. Aku pun terkejutlah haha rupa aku ni ada macam orang china ke hahaha Jay Chao kot hahaha

PERKARANGAN HUALIAN MALL
member aku

Dalam perjalanan ke tempat menunggu kami duduk la di sekitar Hualian mall tempatnya menarik

RESTORAN HALAL DI  BEIJING LANGUAGE AND CULTURE UNIVERSITY
rasa macam ayam masak kunyit

burpp kenyang Alhamdulillah

tempat makan memang supeb

Sebelum pergi ke berjalan kami makan di restoran halal di sekitar kampus wah masakannya memang sedap tapi tak tahu nak pilih yang mana satu. Kami mintak tolong adik member suggestkan heheh

SUMMER PALACE

semart ke haha

posing jangan tak posing

perkarangan summer palace

Untuk kali pertama kami pergi ke SUMMER PALACE menaiki bas sahaja

Kawasan nya cantik, menurut adik member aku dia cakap istana dibina adalah untuk emak dia. Nak masuk memang best kena naik tangga tinggi gak di dalam ada tasik yang besar wah mengagumkan

menunggu kekasih hati ke haha bajet tunggu puteri hang li po

WESTERN MANHUA RESTAURANT
makanan yang paling aku suka kat beijing haha

tempat kami makan memang marvelous

yeay kite makan dulu perut kenyang suka hati.. baru pergi dengan hati riang haha

BEIJING OLYMPIC PARK

Setelah tu.. kami balik ke hotel untuk rehat dalam pukul 7.30 malam berkumpul semula pergi ke Beijing Olympic park boleh tengok Bird Nest Nestle dan Water Cube menaiki bas 2yuan memang murah
ketika water cube tengah mendidih haha

sekitar Beijing Olympic Park

water cube untuk tepat berenang agaknya

berselfie hahaa

cuaca sejuk di birdnest
Memang best tengok kejuruteraan dan seni bina orang china nie. Modern dan canggih terpegun seketika.. yang tak bestnya jam 10 pm da tutup.. sedih pedih tidak boleh lepak lama lagi..
insiden best
member aku sorang tu kena pujuk beli barang sampai kena tarik haha dia ingat member dia kot haha

letih sangat member aku sorang nie haha

walaupun letih sanggup melayan kerenah aku tangkap gambar aku thanks you are the best