Saturday 10 May 2014

kembara beijing part 5


Assalamualaikum dan hai semua :D 
part 5


22/4/2014

perjalanan ku diteruskan lagi, seperti biasa lah dalam pukul 10 baru nak berjalan sebelum nak berjalan mestilah makan dulu isi apa yang patut. Kali ini kami makan di restoran berdekatan dengan hotel kami iaitu Yousufu restaurant. Tak tahu la pulak restoran halal dekat je ngan hotel huhu.Menu aku makan ari nie nasi juga kalau mee cepat lapar balik.. sedap beno ke mee tarik kat Beijing?? shahid order mee tarik boleh le aku rasa hmmm apa lagi jom terjah....


ye hencik lu mau makan apa haha Menu 
desert lah dulu

aku makan nasi lauk ayam berkentang bnyk
 sempat juga la aku sambar shahid punya mee tarik haha.. lupa pulak tangkap gambar huhu mee tarik yang di order.. tapi boleh tahan la mee dia rasa sejuk sikit mungkin faktor cuaca kot haha sup dia hampeh tak sedap sup manis tah hape hape.. lepas kenyang boleh la keluar jalan-jalan

Zhong Guan Chun
kami pergi ke Hailong building di Zhong Guan Chun, Haidian berdekatan dengan hotel kami. Tempat ni memang besar lebih besar daripada Low Yatt plaza di di KL yo! kami nak tengok gadget kalau ada murah bolehlah sambar terus ikut bajet.. tapi memang tak la bajet hanya untuk beli power bank je hahaha. botingkek-tingkek(bertingkat-tingkat) juga la tempat nie pusing sekitar kawasan ini. memang murah. menurut adik Shahid tempat ini jual hanya yang ori je kalau nak ciplak next part aku cerita sabar bro banyak lagi aku nak cerita ini. 


sibuk membeli powerbank

lai lai murah murah 
aku memang nak beli power bank dari dulu kat Malaysia memang mahal. sebenarnya aku da beli dah tapi yang ciplak aku ingat ori dan murah tapi hampeh haha. aku singgah yoobao tempat ni exclusive je haha mula-lah buat tawar menawar akhirnya aku dapat juga apa yang idamkan powerbank ori Alhamdulillah.. memang penat juga nak pilih warna yang ok silver ke emas.. ada bro cina nie rekomen aku amik warna emas.. tapi memang cantik pon haha nah last2 aku pilih gak murah kalau di malaysia memang mahal rm150++
nah ni dia warna emas yoobao 13000 mAh
boleh cas henfon aku 7 kali beb haha hebat2 alah membeli menang memakai :D berjam-jam juga kami disini Qayyum pon turut membeli katanya untuk ibunya sebab dia dah ada powerbank Pineng haa
nie dia tempatnya Hailong Building

to the tianmen



wajah keseronokan tak terhingga jelas terpancar


haha suka hati gembira da dapat beli powerbank
ok Qayyum jom kita naik subway Zhongguanchun St to Tianmen east St


TI' ANMEN Square a.k.a Forbidden City (Kota Larangan)

Destinasi yang ditunggu-tunggu da pon tiba tempat ini memang famous seluruh dunia asyik keluarkan tv je.. akhirnya aku hari ini dapat jejakkan kaki disini.. dataran ini terbesar di dunia klik sini kawasannya luas lebih besar daripada dataran merdeka,dataran putrajaya kat malaysia nie hehe... ramai pelancong datang sini tak kira dalam mahupun luar negara. aku terperasan tengok ada dua orang nie macam pelik tengok kami.. memang cari nahas mamat nie haha rupa diorang ni aku rasa macam pendalaman China je pakaian coat ala-ala cerita kungfu memang sah baru sampai kot. kami pon pelik dia pon pelik haha

Kawasan ini memang dikawal ketat oleh pengawal,polis dan tentera kot jaga kawasan, maklumlah tempat kota larangan. Di atas bangunan terpampang potret Mao Zedong beliau adalah pengasas komunis di China klik sini
potret Mao Zedong


abam2 kawasan.. gua jaga ini kawasan kalau lu langsi lu mati


tercegat jaga kota larangan memang displin tak gatal hidung ke??


sempat bergambar tanda kenang-kenangan

nampak tak??
aku pon nak wat potret jugak haha

 kami berbincang lah sama ada nak masuk untuk tengok istana di dalam atau dekat luar sahaja. Akhirnya kami buat keputusan hanya nak tengok dari luar sahaja sebab dah kesuntukan waktu. kalau masuk kena 35 yuan tak silap aku. so kami masuk bahagian dalam untuk keluar kemas jugak dia punya seni bina mereka sungguh memukau hatiku. 
perkarangan luar kota larangan



eksen go

abam kita dengan henset sony nya

taiko lu memang stailo

ramai kat sini

seni yang menakjubkan
 jalan nak keluar memang jauh walaupun tak masuk lagi dalam kota larangan pehh...
bergambar kejap

tasik perkarangan luar kota larangan

masa nak keluar memang nampak tentera-tentera ada yang berlatih, bersukan, berkawad dasyat sungguh tempat nie. semasa nak jalan keluar banyak kedai-kedai cenderamata,orang jual air memang pandai diorng buat laluan balik orang cina katakan. ok da penat berjalan so balik ke hotel
aiya senyum muka manyak masam wo

MALAM

Pada malam ini kami lepak bersama Afiq dan member die oghang kedah Ahmad... pada mulanya nak makan itik peking tetapi kedai yang buat itik peking dah kehabisan stok mungkin itik peking hari ini mogok kot hahaha. kami singgah di kedai makan hot pot Xiecheng. kami makan steamboat bukan seafood yer tapi sup steamboat tulang kambing. Hot pot merupakan makanan yang popular di Beijing selain itik Peking. Rasa sedap dan menyelerakan kurang lemak berbanding daging lembu :D. dikhabarkan daging kambing murah disini berbanding daging lembuh eh terbalik pulak kita di Malaysia


tu diaa steambot kami muahahaahah

Terima Kasih lah kepada Afiq dan rakannya kerana sudi belanja dan meluangkan masa bersama kami :D
Beijing language and cultural university pada waktu malam


kami ke hostel afiq untuk menziarah kawasan dan menyelesaikan urusan booking makanan atas kapal terbang nanti lapar kalau tak order haha makanan cepat habis semua kelaparan dan menyelesaikan check in untuk balik supaya tak kelam kabut nanti. Dalam masa sama berborak dengan roomate afiq, Raja Abdul Afiq yang berasal dari Melaka. pelbagai story la diorang citer sempoi!!! sama gak seperti university Tianjin part 4 hostelnya adalah hotel diubahsuai jadi kediaman pelajar. setelah lama berbual masa untuk balik ke hotel.. Qayyum da nampak tak bermaya dah tu.. hehe so recharge balik sok nak jalan lagi


bersambung part 6












No comments:

Post a Comment