Wednesday 14 May 2014

kembara beijing part 8 bajet dan visa (LAST)

Assalamualaikum dan hai semua :D

BAJET DAN VISA DI CHINA



hari ini aku nak cerita serba serbi sedikit bajet aku di Beijing dan cara untuk buat visa
Budget Beijing (tidak termasuk cenderamata dan perbelanjaan personal)
PERBELANJAAN
KOS
Tambang airasia
RM625
Baggage kongsi 3 orang
RM21.70
Baggage balik
RM65
Makan return
RM26
visa
RM85
Bus jet bus TBS-LCCT & LCCT-TBS
RM16.00
jumlah
RM838.70


7 hari 6 malam di Home Inn haidian - 1967¥ bahagi 3
655¥
Van (kongsi ramai dengan adik member tak kira berapa semua)
267¥
Sim kad
50¥


18/4

Mineral 4 liter
bus
Makan di BLCU
23¥
Summer Palace
15¥
Air tin dan air oren
Makan malam
15¥
Bus


19/4

Great Wall
45¥
Mineral
Air + air tea
Acrobatic
120¥
Makan tengahari
33¥
Makan malam
18¥


20/4

coffee
Tianjin makan + tren
64¥
Air mineral + susu
Bullet train return Beijing-Tianjin
105¥


21/4

Mineral
Makan tengahari
22¥
Makan malam kambing steamboat
Ditaja oleh student BLCU


22/4

Mineral + tea
Botanical Garden
10¥
Makan pau,nasi ayam+sayur,dimsum 3pcs
18.50¥
Makan malam
Ditaja oleh student BLCU
Jumlah
1518.50¥ @801.80

1¥= RM0.528 tukaran 16/4/2014
Jumlah keseluruhan
RM 1640.50



VISA
Untuk masuk ke Negara China korang mestilah perlu ada visa kalau tak ada memang kena tahan di Airport China nanti, silap-silap kena halau balik hehe
sebelum nak buat visa korang kena isi dulu borang isi apa yang patut butir-butir diri korang dalam form boleh didapati di laman web Chinese visa Application klik disini atau di tempat visa china


contoh borang application visa
selepas isi borang boleh pergi ke bangunan Hampshire Office tower untuk buat visa china di tingkat 5

Alamat Chinese Visa
 Level 5 & 6, Hampshire Place Office, Jalan Mayang Sari, 50450 Kuala Lumpur, Malaysia
Lokasi berdekatan dengan bangunan OSK, bangunan Bank of China



Business hours:
Business Hours:Monday-Friday,Closed on Saturdays, Sundays and Public Holidays.
Submission of applications: 9:00 to 15:00.
Payment and collection: 9:00 to 16:00.
Harga visa berbeza 
untuk siap 4 hari bekerja RM85
unutk siap 3 hari bekerja RM230
untuk siap 2 hari bekerja RM310
pilih lah yang mana suka hehe kalau aku biar dapat lambat yang penting murah


step untuk dapat visa memang mudah apa yang korang perlu sediakan ialah
1)gambar berukuran pasport sekeping
2) borang application yang diisi
3)duit bayaran
4)tiket penerbangan (make sure salinan yer)
5)pasport sah 6 bulan sebelum penerbangan

Stay di China
korang boleh letak je 30 Hari senang sedikit tak payah fikir lama-lama sebab kalau tak cukup hari nanti susah

Perhatian!
Application visa dibuat bukan di China Embassy tetapi di bangunan Hampshire
ambil visa


Untuk ambil visa di tempat yang sama tetapi di tingkat 6



application aku dah berjaya


visa aku


visa yang aku buat boleh digunakan sekali sahaja. ada yang boleh buat banyak entry depend pada fees yang perlu dibayar.

Setakat ini sajalah hasil nukilan aku kembara Beijing buat julung kalinya dipersembah melalui blog, diharapkan pembaca yang membaca blog aku terhibur dapat merasai pengalaman bagiku indah yang sukar dilupakan hidup aku bersama-sama rakan-rakanku. Jika ada salah silap dalam blog penulisan aku diharap dapat beri komen membina dan maaf kerana aku hanyalah insan biasa tidak terkecuali membuat salah dan silap... 


-AKU MERUPAKAN MUSAFIR DI ALAM INI "SAHABAT MUSAFIR" AYUH KITA MENGEMBARA KE SELURUH DUNIA-

-IZWAN YUSOP BEIJING,CHINA-
sekian Kembara ke Beijing,China






No comments:

Post a Comment